Nykritisk Analyse:
”Der blev lagt jord ind i mig; det er for en tepotte at begraves, men i jorden blev lagt et blomsterløg; hvem der lagde det, hvem der gav det, ved jeg ikke, givet blev det, en erstatning for de kinesiske blade og det kogende vand, en erstatning for den afbrudte hank og tud”.
Tepotten som har haft svært ved at tilvende sig sit liv, som igennem hele eventyret har været afspejlet som en menneskelig tilværelse, finder en ny mening med livet. Tepotten har ekstentielle følelser, or er et symbol på et ordinært menneske. Den hungrer efter anderkendelse, men dens afvisende adfærd over for resten af teselskabet, tvinger den til at opbygge et billede af sig selv som ”kongen” af tebordet, og overbeviser sig selv om at den er for god til de andre, og altså ikke er blevet afvist. Tepotten er materialist og dens konge image stammer hovedsageligt fra dens udsmykning, som langt overgår alle de andres, men da denne udsmykning frarøves tepotten får den et nyt udsyn på livet. Jord og plantevækst, hvad der før var beskidt og degraderende at blive fyldt med, er nu smukt liv. Tepotten gennemgår en forvandling, en genfødsel efter sin begravelse, og smider sine materialistiske synspunkter. Teksten prøver altså at kommentere over hvor overfladisk en materialistisk tilværelse er, hvordan glæderne er falske, og i mange tilfælde ren indbildning.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar